Trekking i Sapa

Hej igen! 


Nu är jag här!!! 

Ett tag sedan jag hade internet och överhuvud taget tid att sitta ner och blogga. Men nu hinner jag med ert inlägg så här kommer första av många.


I söndags (17:de) tog vi natttåget till Sapa ifrån Ha Noi. Det skulle ta 6h men det va okej tyckte vi eftersom vi skulle sova. 

När vi väl kom fram till tågstationen så hade vi ingen aning om vart vi skulle gå. Alla gav oss olika vägledningar och ingen sa samma sak... såklart. Men är så himla missförstådd här borta. Det är precis som att ingen vill fatta vad man menar haha.. till slut hittade vi till vår hytt där vi fick sova i våningssängar med 2 andra. Resan va guppig men det gick bra. 

6h senare va vi framme. Ytterligare 1h senare va vi framme i Sapa då vi fick åka minibuss upp för alla bergen. En lika guppig väg men med fin utsikt. Sapa är ett litet samhälle uppe på bergstoppen. Här bor inte så många invånare men de flesta åker hit för att trekka (vandra) på risfälten, det ville vi göra... ett problem bara - det va ISKALLT. Det va så kallt att jag fick panik. Vi fick gå och köpa vinterjackor för att hålla värmen, ja, för på hotellet fanns det ingen värme heller och inte i duschen. Förstå ni hur mycket vi frös? Det va omöjligt att hitta något ställe man kunde värma sig på. 

Vi bestämde oss då för att trekka en dag tidigare vilket skulle göra att vi låg en dag fram i vårt "schema". Men allt för att bli varm. 


Vi sökte på internet och hittade ett populärt ställe som hette "Sapa sisters". De är tjejer som guidar dig i 6h genom risfälten och igenom 3 byar. Vi betalade cirka 300kr och då ingick även mat. 

Vi började vår trekking och möttes direkt av ett stup rätt ner. Här skulle man gå, utan lina eller stöd för att ramla: 


"Do people fall down?"

"Yeah, like all the time"


Okeeeej.. hahaha. Men allt gick bra och det va så vackert. Vi fick se en så annorlunda kultur och fina vyer. Vi mötte folket som bodde i de små hyddorna på risfälten och fick även en syn på hur de hade de. Förhållandena är inte bra och de lever på de som de odlar. Usch, jag känner mig både bortskämd men ändå lyckligt lottad för hur jag har det hemma. Det är så fattigt... 

Alla bilder på tala för sig själva. De va så himla fint och jag rekommenderar det verkligen. 

Dock, ta med varma kläder hahah.





(null) (null)

(null) (null)
(null)
(null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null) (null)

(null)

Asien backpacking | |
Upp